fbpx

Sigurna Beba

Buster sedišta i zakon

avova-sora-fix-buster-i-zakon

Roditelji nam postavljaju razna pitanja, a u poslednje vreme ona su najčešće vezana za buster sedišta i zakon. Šta zapravo kaže zakon o buster sedištima? Od i do koliko godina dete treba da bude u ovom auto sedištu? Koja je minimalna visina dece kada ga mogu koristiti? U ovom tekstu daćemo odgovore, ali pre toga objasnićemo šta je buster sedište i koji vrste postoje. Naravno, reći ćemo i kakvi propisi važe za ova auto sedišta za decu, ali i koje su preporuke stručnjaka.

Svaki roditelj tokom vožnje automobilom vodi računa o bezbednosti najmlađih putnika. To nam je uvek na prvom mestu! Auto sedišta za deca u tome su od velike koristi. Njihova pravilna upotreba obezbediće sigurnu i udobnu vožnju, a i značajno smanjiti rizik od povreda i smrtnih ishoda kod dece u slučaju saobraćajnih nezgoda. Korišćenje dečijih auto sedišta, kao i buster sedišta, nije samo preporuka, već je to i zakonom propisano.

Zakon o bezbednosti saobraćaja na putevima Republike Srbije (ZOBS) nalaže da je obavezno prevoziti u dečijem auto sedištu mlađanog putnika do njegove 12. godine ili dok ne dostigne visinu od 135 cm. I u zemljama u okruženju, kao i u EU važe slični propisi.

Šta je buster sedište?

Busteri pripadaju Grupi II i III, i to su dečija auto sedišta neophodna da bi se osigurala bezbednost mlađanih putnika tokom vožnje, kada dostignu uzrast od minimim 4 godine i kilažu preko 15 kg. Postavljaju se na zadnju klupu (zadnje sedište vozila). Buster sedište uzdižu dete i omogućava bezbedno vezivanje pojasevima iz automobila, odnosno služi da pozicionira pojas, kako bi on išao preko najčvršćih delova tela. Znači, uloga bustera je da mališana podigne na odgovarajuću visinu kako bi se vezivao pojasom automobila. Tada gornji deo pojasa vozila ide preko detetovog ramena, a donji deo preko kukova. Jer, ukoliko mali putnik ne bi bio dovoljno visok, onda bi mu pojas išao preko vrata i stomaka, a to bi moglo da dovede do ozbiljnih unutrašnjih povreda u slučaju sudara, pa buster sedište i pojas ne bi bili ni od kakve pomoći.

Neki roditelji jedva čekaju da dete poraste dovoljno da bi koristilo buster sedište. Ipak, bolje je da mali putnik što duže ostane u svom sedištu koje ima sopstvene pojaseve (sa 5 sigurnosnih tačaka za vezivanje deteta). Jer, ono pruža veću zaštitu u sudaru, a i manje su šanse da mališan izvuče ruke iz pojasa tokom vožnje. Nikada ne žurite da prebacite dete u auto sedište iz sledeće kategorije. Dokle god je moguće da dete bezbedno koristi auto sedište niže kategorije, ostanite na tom modelu.

Karakteristike i vrste buster sedišta

Buster sedište može biti sa visokim naslonom i bez naslona. To su dva standardna tipa. Ne dolaze sa pojasom, ali se koriste sa pojasevima za krilo i ramena u vašem vozilu, na isti način na koji se vozi odrasla osoba. Dizajnirani su da podignu dete tako da pojasevi za krilo i ramena pravilno pristaju preko najjačih delova dečijeg tela.

Buster sa naslonom

Buster sa naslonom je auto sedište u kojem se dete ne vezuje kaiševima auto sedišta već pojasom vozila. Neki modeli, kada im se skinu sopstveni pojasevi, postaju buster sa naslonom, i tada se i dete i auto sedište vezuju pojasom automobila. To su sedišta do 25 kg ili 36 kg koja se montiraju u oba smera ili samo u smer vožnje. Postoje i busteri sa naslonom koji se pre toga ne koriste kao dečija auto sedište sa sopstvenim pojasevima, nego su isključivo buster sedišta sa naslonom.

Buster sedišta sa naslonom pružaju dodatnu zaštitu zahvaljujući bočnim podupiračima koji apsorbuju udarce oko glave, vrata i, kod nekih modela, sa strane. Obično imaju vođice za pojaseve koje pravilno postavljaju pojas vozila preko grudi, ramena i kukova. U mnogim slučajevima, busteri sa naslonom mogu se pričvrstiti za sedište vozila pomoću ISOFIX sistema. Studije testova sudara su pokazale da zaštita od bočnog udarca koju imaju ova sedišta, značajno smanjuje rizik od povreda kada se pravilno koristi. Ovo čini bustere boljim izborom za mlađu decu kojoj je još potrebno sedište za pozicioniranje pojasa, ali im treba i dodatni oslonac za glavu. Neki modeli buster sedišta imaju mogućnost za uklanjanje naslona, posle čega se dobija buster bez naslona koji je idealan za starije mališane, kojima više nije potrebna dodatna zaštita za glavu.

Kada je dete spremno za pomoćno sedište – okrenuto napred, sa visokim naslonom?

Ponovićemo, minimalni uslovi za korišćenje bustera sa naslonom (i moraju biti ispunjena oba) su: (1) da dete ima 15 kg i (2) da dete ima 4 godine. Pored toga, važno je i da rameni deo pojasa automobila prelazi preko detetove ključne kosti, ne preko vrata, a krilni deo preko vrhova butina i kukova, nikako preko stomaka, kako u slučaju naglog kočenja ili saobraćajne nezgode ne bi došlo do toga da pojas povredi detetov vrat ili unutrašnje organe. Takođe, detetova leđa treba da su celom dužinom naslonjena na naslon bustera, a da je zadnjica smeštena u najdublji deo, skroz do naslona.

Veoma važno, a čini se nekako zapostavljeno, je zrelost deteta. Mali putnik treba da je dovoljno zreo da ne izvlači ruke iz pojasa, da ga ne otkopčava, da se na naginje, odnosno pada unapred kad zaspi… Zato je preporuka da se dete što kasnije prebaci u buster sa naslonom, jer će retko koji četvorogodišnjak biti potpuno miran i dovoljno razuman da, recimo, ne izvlači ruke iz pojasa. Znači, savet je da se mali putnik što duže vozi u sedištu sa sopstvenim pojasevima, a da u buster sa naslonom pređe što je kasnije moguće, čak i ne pre 5-6 godina.

Kada zatežete pojas automobila dok vezujete dete, zategnite kao što biste i sopstvene pojaseve – tako da samo jedan prst može proći između detetove ključne kosti i pojasa. Vodite računa da trake pojasa nigde nisu uvrnute. Ukoliko je vaše dete krupno, pogledajte i-Size bustere.

i-Size buster sedište sa naslonom

Obično i-Size busteri sa naslonom nemaju ograničenje kilažom, a maksimalna visina do koje ih dete može koristiti je 150 cm. Pogodni su za male putnike koji brže napreduju težinom, a ne zadovoljavaju uslove za vožnju bez bustera. I za njih važi isto – minimalni uslovi za korišćenje, koji moraju biti ispunjeni su da dete ima 15 kg i 4 godine. Sve što je navedeno za buster sa naslonom važi i za i-Size tip sedišta. Više o samom standardu, odnosno regulativi i-Size pročitajte OVDE.

axkid buster zakon

Buster bez naslona

Buster sedište bez naslona mnogi zovu još i jastuk ili podmetač, i ima samo sedalni deo. Prema propisima, da bi ga dete koristilo potrebno je da ima visinu od najmanje 125 cm i težinu od 22 kg. Pored toga, važno je voditi računa i o sledećem:

– Da pojas automobila ne prelazi preko detetovog vrata i preko stomaka, nego preko ključne kosti i kukova, kao i da je bedreni deo pojasa između vrata i ramena, a da je krilni deo pojasa na samom vrhu butina;

– Da su leđa čitavom dužinom na naslonu sedišta automobila;

– Da se kolena savijaju tačno na ivici sedalnog dela sedišta;

– Zrelost deteta: da sedi ispravno, bez naginjanja, izvlačenja ruku, otkopčavanja pojasa ili igranja sa njim.

Isti ovi uslovi bi trebalo da budu ispunjeni i ukoliko se dete prevozi bez auto sedišta, kao odrasli, s tim da je u tom slučaju obavezna minimalna visina deteta bar 135 cm.

Buster bez naslona sme se koristiti samo ukoliko na mestu gde dete sedi postoji ugrađen naslon za glavu! Inače, buster sa naslonom ima bočnu zaštitu, pa je bolja opcija od buster jastuka i za stariju decu. 

Starijoj deci obično su draži busteri bez naslona, jer auto sedišta sa naslonom izgledaju previše „dečije“, a oni su već „odrasli“. Podmetač je lagan, kompaktan, jednostavan za postavku, a i cena mu je pristupačna, što ga čini dobrim izborom za porodice sa više dece a manjim vozilom ili kojima je potrebno često da premeštaju buster sedišta iz jednog u drugi auto.

Kada se koristi buster sedište i šta zakon nalaže

Kao što smo već pomenuli, Zakon o bezbednosti saobraćaja na putevima Republike Srbije (ZOBS) nalaže da je obavezno prevoziti u odgovarajućem homologovanom bezbednosnom sedištu mlađanog putnika do njegove 12. godine ili dok ne dostigne visinu od 135 cm. Sedište mora da je pričvršćeno za vozilo u skladu sa deklaracijom proizvođača vozila, odnosno proizvođača bezbednosnog sedišta (osim u vozilima za javni prevoz putnika). Dete u svom sedištu smešteno je pozadi, odnosno na zadnjoj klupi vozila. Izuzetak su bebe i manja deca do tri godine, koja mogu na prednjem sedištu da budu u auto sedištu obavezno okrenutom “unazad” i pri tom mora da bude deaktiviran prednji bezbedonosni vazdušni jastuk.  

Buster sedište kaže zakon, a kako smo i mi već napomenuli, može da koristi dete starije od 4 godine i težine bar 15 kg. Odnosno tada mlađani putnik može se prevoziti vezan sigurnosnim pojasom vozila uz upotrebu homologovanog bezbednosnog sedišta. Naravno, ukoliko visina mališana omogućava bezbedno vezivanje i ukoliko na mestu gde sedi postoji ugrađen naslon za glavu.

avova buster zakonVisina, težina deteta, minimalni uslovi, preporuke i buster sedište

Verovatno ste primetili da često koristimo termin “minimalni uslovi”. To je obično ono što je zakonom propisano i mora se poštovati. Međutim, stručna lica iz oblasti bezbednosti u saobraćaju, kao i lekari, fizioterapeuti, babice itd. uvek će vam dati preporuku šta je najbolje i najbezbednije za vaše dete i vas, bez obzira što to propisi ne zahtevaju. Izrečeno će potkrepiti argumentima koji su proizašli posle brojnih ispitivanja i testiranja, studija, višedecenijske prakse, znanja i iskustva. Tako je i sa busterima – zakon se poštuje, minimalni uslovi moraju biti ispunjeni, ali tu su i saveti i preporuke onih koji se trude da unaprede bezbednost dece u saobraćaju. 

Buster sedište (booster) je neophodno da bi se osigurala bezbednost deteta tokom vožnje u automobilu. Konstruisano je tako da efikasno poveća bezbednost i spreči ozbiljnije povrede u saobraćajnoj nesreći, a dizajnirano je da zadovolji potrebe malih putnika kada prerastu dečije sedište za auto, a još nisu dovoljno veliki da koriste sigurnosni pojas automobila kao odrasli. Od presudne važnosti je da deca tokom vožnje budu u auto sedištima koja odgovaraju njihovim potrebama, uzrastu, visini i težini. Ponoviićemo, buster sedište mogu da koriste deca od minimum 4 godine i 15 kg, ali bolje je da počnu kasnije, sa bar 5-6 godina, kada im je telo razvijenije i kada su savesniji, razumniji i zreliji.

Osnovna pravila za bezbedno putovanje autom 

Da bi sigurnosni pojas pravilno pristajao, donji deo pojasa mora dobro da prijanja na gornji deo butina, a ne preko stomaka. Gornji deo pojasa treba da prijanja na ramena i grudi, i da ne prelazi preko vrata ili lica.

Pre nego što montirate buster sedište, pažljivo pročitajte uputstvo vašeg automobila, kao i sedišta, da biste razumeli na koji način se koriste kopče i kako se buster povezuje sa sigurnosnim pojasevima vozila. Jer, postoje drastične razlike kod pojedinih modela kako automobila, tako i samih bustera.

axkid bigkid buster zakonDo kada dete treba da se vozi u busteru?

U buster sedištima deca se voze na zadnjem sedištu automobila, najbezbednije je da tako putuju dok ih ne prerastu, odnosno do 12 godina, ili dok ne dostignu visinu, prema zakonu od 135 cm, ali preporuka je da to ipak bude 150 cm. Posle toga, dete je spremno da se vozi u autu, vezano samo sigurnosnim pojasem, kao odrasla osoba. Savetuje se da vodite računa i o sledećem:

– Da rameni deo pojasa automobila ne prelazi preko detetovog vrata nego preko ključne kosti, da je između vrata i ramena, a da je krilni deo pojasa na samom vrhu butina, da prelazi preko kukova, a ne preko stomaka;

– Da su leđa čitavom dužinom na naslonu sedišta automobila;

– Da se kolena savijaju tačno na ivici sedalnog dela sedišta;

– Zrelost deteta: da sedi ispravno, bez naginjanja, izvlačenja ruku, otkopčavanja pojasa ili igranja sa njim.

VAŽNO!

Kada u automobilu vozite prazno buster sedište (ukoliko ono nije pričvršćeno ISOFIX sistemom), obavezno ga vežite, da pri kočenju ne bi poletelo i povredilo putnike u vozilu. Kod Grupe II i III auto sedišta ISOFIX sistem najviše služi da zadrži prazno sedište, tj da ne morate da ga vezujete kad dete nije u njemu, a ne da zadrži dete u sudaru. Dete i sedište će zadržati pojas, jer ISOFIX ima ograničenje – može da izdrži 33 kg, a tu se računaju zajedno sedište i dete (ako sedište ima npr 6 kg, mali putnik može da da bude težak maksimum 27 kg da bi ISOFIX izdržao).

Tip auto sedišta koje će vašem detetu biti potrebno zavisi od više faktora, uključujući uzrast, veličinu i razvojne potrebe deteta. Vozači koji ne poštuju saobraćajni zakon mogu biti kažnjeni novčanom kaznom, kao i kaznenim poenima u zavisnosti od težine prekršaja. Ali, ono što svima treba da bude prioritet je bezbednost naših najvažnijih putnika, kako ne bi bili povređeni u slučaju saobraćajne nesreće. Nažalost, istraživanja pokazuju da se u Srbiji tek 6 od 100 dece prevozi pravilno i po svim propisima. Zbog toga je veoma važno da se mališani pravilno smeste u auto sedišta i da se vozači pridržavaju zakonskih normi. 

Više o temi dečija auto sedišta i zakon pročitajte na linku.

Ostavite odgovor

Your email address will not be published.

X