„Smer koji život čuva“ bio je naziv konferencije i panel diskusije održane 2. novembra 2022. u rezidenciji ambasade Švedske u organizaciji Ambasade Švedske i Axkid Srbija, i u saradnji sa Volvo Car Centrom u Beogradu. Cilj ovog događaja bio je podizanje svesti o benefitima vožnje dece u auto sedištima okrenutim u suprotnom smeru od kretanja vozila. Izneti su statistički podaci o ugroženosti dece u saobraćaju, razmenjena su iskustva sagovornika iz struke, dotakli smo se raznih zanimljivih i, pre svega, korisnih tema koje bi mogle da utiču na veću bezbednost mališana, edukaciju roditelja i ostalih učesnika u saobraćaju, kao i na prevenciju.
Mi stalno ističemo da je putovanje dece u auto sedištima okrenutim u suprotnom smeru od kretanja vozila i do pet puta sigurnije od onog u sedištima okrenutih napred. U sedištima „unazad“ gotovo svako dete počinje da putuje automobilom. Pojedinci misle da su ona namenjena samo za novorođenčad i bebe. No, to nije tačno. U auto sedištima okrenutim ka zadnjem delu vozila mogu se prevoziti i starija deca. Pozicioniranje okrenuto unazad je važno za bebe čija kičmena moždina još nije okoštala (pretvorena iz hrskavice u kost). Treba im više podrške za glavu, vrat i kičmu kako bi zaštitili svoja delikatna tela. U slučaju sudara, dečija auto sedišta okrenuta u suprotnom smeru od kretanja vozila štite celo telo bebe apsorbujući udarce. Sedište „grli“ i podržava svaki deo vaše bebe, a ne samo kontaktne tačke sigurnosnog pojasa. Ovo je ključno za bezbednost vašeg deteta u sudaru!
– Nadamo se da je ovo jedan početak saradnje, koji će rezultirati podizanju svesti građana o preduslovima bezbedne vožnje dece, Ako je fizika nedvosmisleno dokazala da ćemo im vožnjom u suprotnom smeru obezbediti pet puta bezbedniju vožnju, nego što je vožnja u istom smeru u kojem se kreće i automobil, naša dužnost kao roditelja je da im neizostavno omogućimo bezbednu vožnju – istakla je Tamara Mihajlović iz Axkid Srbija.
Dosadašnja istraživanja pokazala su da u Evropi svakih šest minuta neko pogine na putevima. Saobraćajne nesreće su vodeći uzrok smrtnosti kod dece i mladih od 5 do 14 godina, prema podacima Svetske zdravstvene organizacije! Statistika saobraćajnih nezgoda u Srbiji pokazuje da je tokom prethodne decenije stradalo 126 mališana i to najviše u automobilu (56%), trećina (29%) na ulici, dok je svako osmo dete (12%) stradalo na biciklu. Nasuprot Srbije, Švedska je zemlja u kojoj nema poginule dece u nesrećama! Oni su razvili sopstveni sistem bezbedne vožnje za najmlađe. Ova skandinavska zemlja prva je uvela obavezno vezivanje pojasa, a potom i obavezno sedište za decu postavljeno u pravcu suprotnom od kretanja vozila. Danas se Švedska smatra jednom od najbezbednijih zemalja u saobraćaju sa upotrebom pojasa od 96% do 97%.
– Švedska je zemlja koja je dugogodišnjim radom na unapređenju stanja bezbednosti saobraćaja i ostvarenju „vizije 0“ poginule dece u saobraćaju uspela da dostigne izvanredne rezultate u ovoj oblasti! – istakao je na otvaranju konferencije zamenik ambasadora Švedske Aleksander Pejre Dutrej (Alexander Peyre Dutrey).
– Godine 1997. švedski parlament predstavio je inicijativu „Vizija 0“, sa namerom da smanji broj smrtnosti i teških povreda u saobraćaju na nulu. Nismo još dostigli cilj, ali radimo svi zajedno na tome, i Vlada i kompanije, te je taj broj, prvi put prošle godine, bio ispod 200 poginulih. Postavili smo kamere na javna mesta, uveli ograničenje vožnje i učinili puteve bezbednim i sigurnim. Kroz bilateralnu saradnju sa Srbijom, švedski stručnjaci su radili na zajedničkim projektima sa ciljem unapređenja srpske putne mreže, integracijom i povećanjem bezbednosti na putevima i zaštitom okoline tokom izgradnje puteva – rekao je Dutrej.
Primer Švedske i „Viziju 0“ sledile su i ostale zemlje Evrope, postavljajući jasan cilj – 0 poginulih u saobraćajnim nesrećama. Na koji način se u Srbiji može primeniti „švedski model“ bezbedne vožnje dece? Zašto je važno postavljati bebe u smeru obrnutom od pravca vožnje? Kako treba pravilno vezivati pojas? Sva ova i brojna druga pitanja bila su teme o kojoj su govorili učesnici konferencije.
Slaviša Lakićević, načelnik uprave policije u Ministarstvu unutrašnjih poslova, izjavio je da se nada da će i Srbija dostići „Viziju 0“ u narednom periodu.
– Sa agencijom za bezbednost saobraćaja u prethodnim godinama obučili smo oko 1.700 policijskih službenika pravilnoj kontroli bezbednosnih sistema i prevoženja dece. Nadam se da ćemo u narednom periodu svedočiti odgovornijoj i boljoj upotrebi dečjih sedišta i prevoženja dece – zaključio je Lakićević.
S obzirom na poražavajuću statistiku broja poginulih na putevima u Srbiji, neophodno je što pre primeniti „švedski model bezbedne vožnje“ na putu kao jedan od načina ostvarenja strategije bez poginulih i saobraćaju.
– Bezbednost dece u saobraćaju je dug proces na kojem treba stalno i posvećeno raditi. Jer, uvek ispočetka treba da edukujete nove roditelje i novu decu. Švedska je na tome radila godinama i išli smo malim koracima: od zakonskih regulativa, boljih puteva, preko testiranja dečjih auto sedišta, do obrazovanja roditelja i dece. Postavljanje sedišta u obrnuti smer od smera vožnje automobila, zapravo štiti najosetljivije delove dečjeg dela: vrat i glavu deteta i predeo stomaka, koji su najviše ugroženi tokom sudara sa drugim vozilom. Naše iskustvo je bazirano na najboljoj praksi. A, inovacije koje stalno uvodimo su bazirane, takođe na bezbednosti dece u saobraćaju! – preneo je korisno švedsko iskustvo Anton Val (Anton Wall) iz Axkid Švedska.
On je pokazao i zanimljive ilustracije kako su izgledala prva auto sedišta. Takođe, i kako su se vremenom menjala, te koliko su inovacije uticale na udobnost i bezbednost. A da li ste znali da su istraživanja svemira takođe imala svoj udeo u razvoju auto sedišta za decu? Naime, tokom šezdesetih godina prošlog veka švedski naučnik i doktor medicine Bertil Aldman je shvatio da pri naglom kočenju vozila, na nejaka dečija tela koja sede na zadnjem sedištu vozila deluju moćne inercijske sile. I to, slične onima koje deluju na astronaute prilikom poletanja i sletanja. Aldman je zaključio da bi okretanjem auto sedišta u suprotnu stranu, telo ostalo u celini prislonjeno na sedište pri naglom kočenju. Naravno, i tako bi se izbegle kobne povrede.
Zahvaljujući ovom zapažanju i saradnji sa kompanijom Volvo i Tehnološkim univerzitetom Chalmers razvijen je prvi protip dečijeg sedišta. Bilo je to u Geteborgu 1964. godine. Sedište „unazad“ je pušteno u prodaju 1967, pa bi se moglo reći da se onda – „istorija okrenula“. Od tada su švedski roditelji, političari, istraživači, dobavljači, proizvođači i mnogi drugi – ujedinjeni. Svi su radili i rade na spasavanju hiljada života na putevima i bezbednosti. Upravo to čini Švedsku jednom od najbezbednijih zemalja na svetu kada je u pitanju zaštita dece u saobraćaju.
Ovaj tip sedišta je zahvaljujući još jednoj švedskoj kompaniji, Axkidu, stigao i u Srbiju. Na panel diskusiji bilo je reči i o saradnji Volvo Car Centar Beograd i Axkid Srbija. Takođe, i da se u vozilima ovog proizvođača ulaže puno u razvoj dodataka koji poboljšavaju sigurnost dece u automobilu. Tako su u novim modelima ugrađena booster sedišta za decu.
Branko Stamatović iz Agencije za bezbednost saobraćaja Srbije (ABS) istakao je da najviše dece u saobraćaju strada u automobilu u prisustvu svojih roditelja. A glavni razlozi su jer ne koriste dečije sedište ili ga ne koriste na propisan način ili pak ne koriste pojas u toku vožnje. ABS svake godine pokloni 1.000 auto sedišta za decu.
– Uz podršku opština koje su se priključile ovoj akciji i stalne edukacije uspeli smo da podignemo procenat upotrebe dečijih auto sedišta u poslednjih nekoliko godina. U Srbiji sada 69,1% roditelja koristi dečija sedišta u automobilu i pojas za decu do tri godine. Za decu od 4 do 12 godina, procenat upotrebe sistema za zaštitu je manji, te 47,3% dece koristi sedište i/ili pojas – naveo je Stamatović.
Profesor Krsto Lipovac sa Saobraćajnog fakulteta u Beogradu je naglasio da u narednom periodu bilo bi značajno uraditi tri stvari.
– Prvo, sve mere treba da budu zasnovane na nauci i najboljoj svetskoj praksi. Drugi pravac delovanja svakako jeste edukacija koja mora ići zajedno sa praktičnim, tj. pokaznim vežbama. I treći pravac jeste policijska prinuda – rekao je Lipovac.
Osim tema koje se odnose na trenutno stanje u domenu upotrebe dečijih auto sedišta i predstavljanje primera prakse iz Srbije i Švedske, na događaju „Smer koji život čuva“ učesnici relevantnih institucija koje se bave ovim pitanjem su imali priliku da diskutuju o aktuelnim izazovima i praksi, što je doprinelo razmeni ideja za efikasnije delovanje u cilju unapređenja bezbednosti dece kao putnika u saobraćaju.
* u 2022. godini, do sada stradalo 11 dece, što je više nego za celu prošlu godinu;
* oko 1.200 dece godišnje bude povređeno na putevima Srbije;
* u proseku 11 dece godišnje izgubi život u saobraćaju;
* oko 30% koji su stradali u vozilima nije koristilo pojas, ili sedište za decu ili nije bilo propisno postavljeno u sedište;
* najviše dece strada u putničkim vozilima;
* 56% dece poginulo je u automobilu, trećina (29%) na ulici kao pešaci, dok svako osmo dete (12%) strada na biciklu.